COM APRENDRE A NAVEGAR SEGURS
Desconeixíem el nom
de les Web Quest, com a referents d’aquelles pàgines amb contingut que ajuda a
tractar el tema del “ciber-bulling”, del qual molta gent no s’adona de la
gravetat que comporta a la nostra societat.
El “ciber-bulling”
consisteix en maltractar a una persona psicològicament durant un període de
temps, a través de les noves tecnologies, amenaçant-la per treure-hi algun
benefici o simplement per riure’s i provocar el que es coneix com el
assetjament escolar. Això s’ha convertit en un dels principals problemes en la
nostra societat, on cada vegada apareixen més casos i més greus.
No podem culpar a les
noves tecnologies, ja que si fem un ús responsable i segur poden ser molt
útils. Es important tenir-ho en compte sobre tot en els menors i adolescents,
ja que son el col·lectiu mes vulnerable a sofrir aquestes agressions cibernètiques.
Per tot això sorgeix
la creació d’aquestes pàgines on ens informa, entre d’altres coses, de com
actuar en el cas de que siguis víctima d’un d’aquests assetjaments que a la
llarga es converteixen en agressions psicològiques per a l’afectat.
No podem prohibir la
comunicació a internet ni la prohibició de xats perquè es part de la integració
social a l’era del coneixement, però si podem preveure-ho, informant-nos millor
dels riscs que podem sofrir si no sabem amb qui estem parlant.
Nosaltres com a
futurs educadors, professors o pedagogs devem advertir, però sobretot ensenyar
a extreure el màxim profit i fer un bon ús d’aquestes noves tecnologies.
Amb l'ajut d'una
pàgina web, hem pogut crear un còmic amb la finalitat d’explicar a nens i nenes
d’entre 8 i 10 anys que haurien de fer si patissin ciberassatjament.
Doncs bé, degut a la
escassa allargaria del còmic, tota la problemàtica es desenvolupa molt
ràpidament i al final es veu com la nena, espantada per trobar-se enfront d’un
problema més greu del que es pensava, acaba trucant a la policia demanant socors.
La història es basa
en què una noia d’uns 11 anys maten converses amb un noi que mai ha vist cara a
cara. Amb el pas del temps, la noia es comença a encapritxar d’aquest noi, fins
què un dia abans de la esperada cita, el noi es deixa la seva webcam oberta, i
la noia veu que ell no és qui deia ser, ja que pot veure en la pantalla un home
d’uns 45 anys. Així que la nostra protagonista no va a la cita i l’home l’assetja
i l’amenaça constantment pel xat. Finalment la noia es veu obligada a recórrer
a la policia perquè l’ajudin.
Per treballar aquest
problema amb els nens i nenes, es podria fer una dinàmica de grup en què un cop
s’hagués llegit el conte, tots ells fessin una pluja d’idees sobre perquè
creuen que la noia ha hagut d’arribar fins l’extrem de trucar a la policia. Si
l’educador/a veu que els nens no se’n acaben d’ensortir, podria anar reconduint
el tema fins portar-lo al terreny en què ell vol. Es qüestiona als nens i nenes
quines precaucions s’han de mantenir sempre per tal d’evitar aquesta situació i
també si consideren que la nena ha tingut una actitud adequada. Finalment la dinàmica podria acabar fent una
petita reflexió sobre el que ha passat i conscienciant els nens de la cura que s’ha
de tenir alhora de xatexar amb desconeguts i difondre dades personals.
El model de la noia
protagonista és una mica més gran que la franja d’edat en què es destina el
conte per tal de què el problema s’intenti resoldre abans de què els nens i les
nenes es comencin a enfrontar en situacions semblants.
No hay comentarios:
Publicar un comentario